Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Teď se budeme mít už jenom dobře

V levé držel zapálenou svíčku a pravou vedle mého ucha cinkal klíči. Díval se směrem k balkonu Melantrichu. Pod ním si postavil štáb ZDF podium a kamerou přejížděl po namačkaném davu. Jen co Havel dokoktal svou řeč, naklonil se

 ke mně a s rozzářenýma očima pronesl: "Teď už se budeme mít jenom dobře." Místo přikývnutí jsem se přikrčil, protože objektiv německé televize začal mířit naším směrem.

Nestál jsem o korpus delicti a proto jsem se schoval za papachu Franty, se kterým jsem na Václavák přišel. Standa byl s námi ten třetí. Nebyl vzadu a černý byl jen jeho kabát. Na rozdíl od svého nadřízeného vypnul hruď a šel proti kameře ánfasem. Zvednul ruku a zamával. Maminku měl v Mnichově a měl šanci, že ho v reportáži z Prahy uvidí. Na jeho místě bych byl také statečný. Právě před několika dny mu přiklepli povolení k vystěhování za matkou. Zbývalo mu jen schrastit prachy na úhradu nákladů za vysokoškolské studium a tradá.

Stařec se svíčkou a klíči do mne strčil. "Říkal jsem, že se budeme mít už jen dobře." V rozzářených očích jsem viděl, že se mu nezdám. Neměl jsem chuť něco vysvětlovat a tak jsem jen pokrčil rameny. Byl jsem v partaji, dělal vedoucího odbytu, dálkově studoval vysokou ve Zvolenu, občas vycestoval služebně na Západ, dcera začala studovat od října na VŠE, syn studoval průmyslovku ve Volyni.

Marta Kubišová začala zpívat a lidé se přidávali. Zvonění klíči zesílilo. Přes sychravý podvečer a poletující sněhové vločky jsem cítil, jak to ve vzduchu žhne.

Byl jsem tehdy rád, a jsem i dnes, že jsem se po jednání na pobočce pézetky rozhodl vyhovět přání Standy a zúčastnil se úterní demonstrace. Úředníci PZO se připojit nechtěli a sám jsem je chápal. Jezdili na Západ i pětkrát do roka. Na Václaváku nebyli jen milicionáři se samopaly na hrudi a příslušníci SNB, ale určitě tam bylo i plno těch neuniformovaných. V úterý byl poprvé ozvučen a celá akce měla až podezřele cílevědomou režii. 

Den nato mi cestou do práce  s nezakrývanou škodolibostí kolegyně oznámila, že nám to ve zprávách na rakouské ORF slušelo. U nás na jihu se právě v této revoluční době rakouská televize hodně sledovala. Potvrdilo mi to i zavolání na koberec k řediteli, který se sarkasticky zeptal, jestli jsem se nepomátnul, když na takovou akci lezu.

Dnes jsem rád, že jsem byl při tom. Kdykoliv jsem četl zprávy o tunelování, rozkrádání a rozprodávání státního majetku, o propojení politiky s mafií, nebo jsem dnes svědkem opětovného rektolezení byť opačným směrem, vzpomínám na slova dojatého starce a ptám se, měli jsme se tehdy skutečně tak špatně?

Napadají mne mnohá negativa, vyjmenoval bych i pozitiva. To samé se dá udělat i dnes a platí to o každé době. Co jeden pokládá za nezbytné, je pro druhého zbytečné. Náruživý cestovatel si nemůže vynachválit otevřené hranice a pro moji tchyni, která nikdy v cizině nebyla, mohly klidně zůstat na hraničních přechodech závory a před nimi ozbrojená stráž. 

Těžké je dojít ke konsensu v otázce, jak se máme. Na jednom pólu stojí bezdomovci, životní ztroskotanci, bankrotáři, samostatné matky, marně čekající na alimenty, dělníci pracující za minimální mzdu a věčný strach z výpovědi. Na druhém všichni "za vodou" společně s boháči, mající v majetku a na účtech miliardy a na daňových přiznáních bídu.

Stručně shrnuto, ať je doba jakákoliv, vždycky budou jedni nadávat a druzí slintat blahem.?

Autor: Štěpán Bicera | čtvrtek 17.11.2016 11:33 | karma článku: 32,06 | přečteno: 912x
  • Další články autora

Štěpán Bicera

Selské baroko. K22 Tři pohřby.

Pozoruji hospodskou pečlivě točící pivo a přemítám, proč Jednota, dokud ji hospoda patřila, nenabídla také vedle desítky i dvanáctku a polotmavé. Už se nese a vidím, že rozjásaný nemusí být jen obličej, ale i chůze.

2.2.2024 v 16:16 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse

Štěpán Bicera

Selské baroko K21 Nenahraditelné ztráty

Slunce se dotklo okrajem Svineckého lesa v místech, kde se říká Na Americe. Za pět minut se schová za špičkami stromů a po chvíli ho bude následovat i Večernice. Za spoustu let se nebeské představení téměř nezměnilo.

7.8.2023 v 7:47 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse

Štěpán Bicera

Selské baroko K 20 Zanedbatelné ztráty

Ostře znějící výstřely nemohly být z brokovnice, ale nepřipomínaly ani rány z kulovnic. Zkusil jsem si vybavit střelbu ze samopalu vzor 58, ale od vojny už uteklo příliš času, aby se mi to povedlo. Manželce jsem namluvil,

17.11.2022 v 13:27 | Karma: 0 | Přečteno: 62x | Diskuse

Štěpán Bicera

Selské baroko K 19 Přijde hic

Dvířka do dvora visela jen na horní skobě a při otevření hlasitě zaskřípala. Sténající pant jsem použil místo zvonku, ale ani po opakovaném zavrzání se Bašta neobjevil. Nezbylo, než na nevábně vyhlížející dvůr vstoupit.

23.4.2022 v 12:00 | Karma: 3,11 | Přečteno: 118x | Diskuse

Štěpán Bicera

Selské baroko K18 Špitál

Šipka s nápisem onkologie nás zavedla ke vchodu do nevábně vypadajícího pavilonu, kolem kterého byly o zeď opřené tyče s cedulkami "pozor, padá omítka". Jakmile jsme vešli do vestibulu, Kubík vyvalil oči na pacientku v županu.

20.1.2022 v 13:38 | Karma: 0 | Přečteno: 132x | Diskuse
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Podporujeme kulturu nahoty. Obec na Sardinii jako první umožní nudistické sňatky

3. května 2024  7:26

Obec San Vero Milis na severu středomořského ostrova Sardinie jako první v Itálii umožní sňatky...

Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států

3. května 2024  7:08

Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 991
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1289x
Jsme jako hokejoví brankáři. Naučili jsme se bez masky do střetnutí nechodit a jací doopravdy jsme, je těžko zodpověditelná otázka i pro nás samotné.

Seznam rubrik